رسالت کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی قم

 

ماموریت کتابخانه

تقویت آموزش،پژوهش و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه و حمایت از تلاشهای دانشگاه در جهت ارتقای

سلامت،از طریق تهیه،توسعه و تسهیل دسترسی به منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز جامعه دانشگاهی و مدیریت

بهره برداری از منابع علمی است.



اصول ارزشی ماموریت



*ارائه خدمات:  کتابداران بهترین خدمات ممکن را از جهت بهنگام بودن، دقیق بودن و کامل بودن به

تمام مراجعان

* نوآوری: کتابداران دائما بدنبال رویکردهای خلاق در ارائه خدمات و تهیه منابع علمی و بکارگیری

فناوری ها و منابع جدید اطلاعاتی هستند. کتابداران با همکاری گروهی به ارائه خدمات و نوآوری می

پردازند. کتابداران تخصص و مهارتهای خود را در استفاده از اطلاعات و فناوری اطلاعاتی به اشتراک

می­گذارند.

 

شرح وظایف کتابدار مسئول و کارشناس کتابخانه

1- ارائه خدمات عضویت به دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان

2- نیازسنجی و ارتباط با کاربران کتابخانه، دانشجویان و اعضای هیئت علمی در خصوص منابع مورد نیاز کتابخانه

3- درخواست و سفارش منابع مورد نیاز ، نظارت و پیگیری امور مربوط به خرید  و همچنین کنترل نهایی و تطبیق منابع خریداری شده با فرم سفارش و فاکتورها

4- ثبت دفتر و سیستم، فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی ( رده بندی موضوعی) و در نهایت آماده سازی منابع (کدگذاری ، لیبل زنی و جایگذاری در قفسه ها) طبق اصول کتابخانه های علوم پزشکی و رده بندی NLM

5- قفسه خوانی و وجین منابع قدیمی و بلا استفاده برای جایگزینی عناوین جدید

6- رف خوانی سالانه و مرتب سازی چیدمان منابع کتابخانه به صورت روزانه

7- آماده سازی ، ثبت و فهرست پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی

8- پاسخگویی به مراجعه کنندگان در خصوص نیازهای اطلاعاتی و منابع الکترونیکی

9- امانت دهی، تمدید و نظارت بر امر جرائم و دیرکرد کتابها

10- راهنمایی مراجعان در جستجوی منابع اطلاعاتی پزشکی

11- انجام امور مربوط به تسویه حساب اعضای کتابخانه و تکمیل فرم مربوطه

12- انجام مکاتبات اداری و ارائه گزارش کاری کتابخانه د رفواصل منظم

13- ارتباط و تعامل با سایر کتابداران کتابخانه های اقماری و وابسته  و ارجاع و راهنمایی کاربران به منابع مورد نیاز

14- آموزش نحوه استفاده از سامانه نرم افزاری کتابخانه جهت عضویت، تمدید و رزرو کتاب

15-- تقویت روحیه تحقیق و پژوهش و کمک به پرورش خلاقیت و استعداد مراجعان

16- شرکت در کلاسهای ضمن خدمت  و تقویت بنیه علمی و عملی

17-ارتباط  و تعامل با همکاران سایر بخشها در جهت رفع نیازها ، نیل به اهداف مشترک و ارتقاء برنامه های آموزشی و پژوهشی

18- نظارت بر سالن مطالعه وراهنمایی مراجعان  برای استفاده از منابع مرجع غیر امانی در آن قسمت

19- نظارت بر واحد سایت اینترتی و تحقیقی دانشجویان ، هماهنگی کلاسها و کارگاههای برگزارشده ،گزارش مشکلات سخت افزاری  و نرم افزاری به مسئول فنی  مربوطه ، همچنین پرینت مقالات جستجوشده و راهنمایی مراجعین جهت بهره برداری از منابع الکترونیکی